Euroopan komissio ehdottaa asteittaisia hiilidioksidipäästötavoitteita uusille raskaille hyötyajoneuvoille

Euroopan komissio on julkaissut ehdotuksen asteittain tiukentuvista hiilidioksidipäästönormeista koskien uusia raskaita hyötyajoneuvoja kuten kuorma-autoja sekä kaupunki- ja kaukoliikenteen linja-autoja. Uusilla tavoitteilla pyritään pienentämään tämän liikenteenosuuden päästöjä, jotka tällä hetkellä ovat noin 6 % EU:n hiilidioksidipäästöistä. Koko tieliikenteen päästöjen osuus on yli 25 % EU:ssa.  

Ehdotus koostuu asteittain tiukentuvista hiilidioksidipäästönormeista, joiden vertailuvuosi on 2019. Kaikille uusille raskaille hyötyajoneuvoille ehdotetaan hiilidioksidipäästönormeja seuraavasti: 

  • 45 % päästövähennykset vuodesta 2030 alkaen 
  • 65 % päästövähennykset vuodesta 2035 alkaen 
  • 90 % päästövähennykset vuodesta 2040 alkaen. 

 

Lisäksi kaupunkibusseille on ehdotettu nollapäästötavoitetta vuoteen 2030 mennessä. Kaupunkiliikenteen päästövähennyksillä pyritään energiatehokkuuden lisäksi parantamaan ilmanlaatua ja täten tuomaan terveysvaikutuksia asukkaille. 

Euroopan vihreän kehityksen ohjelman ja REPowerEU –tavoitteiden mukaisesti uusilla hiilidioksidipäästönormeilla raskaille hyötyajoneuvoille pyritään tukemaan Euroopan vihreän teknologian teollisuutta, vähentämään fossiilisten tuontipolttoaineiden kysyntää, sekä vahvistamaan EU:n kansainvälistä kilpailukykyä.  

Lisätietoja:

Komission lehdistötiedote